dinsdag 19 juni 2007

Rabarberwodka

Onder de kurk: Rabarberwodka

De afgelopen maanden hebben Ariane en ik regelmatig tijd en energie gestoken in het maken van allerhande alcoholische brouwsels (zoals sommige stamgasten het noemen). Het ene brouwsel is wat meer geslaagd dan het andere. Vooral de wijnen van de kok gaan de goede kant op, maar mijn zelfgemaakte vermout is onlangs toch maar door de gootsteen gespoeld. Persoonlijk vind ik de vin d’oranges nog steeds het meest geslaagde brouwseltje: we zullen het zeker komende winter weer op de kaart zetten. Dit weekend heb ik echter nog een zeer geslaagd drankje aan ons drankenkabinet toegevoegd: rabarberlikeur volgens een recept van Nigella Lawson. Net als Nigella ben ik een groot liefhebber van rabarber. De plant in de moestuin van de Herberg doet het uitstekend, en regelmatig maak ik er dan ook lekkere nagerechten mee. Geïnspireerd door het boek Hoe word ik een goddelijke huisvrouw heb ik zes weken geleden ook eens wat stengels rabarber opgehakt en met suiker in een pot met wodka gedaan. Inmiddels is dat brouwsel een erg smakelijk digestiefje geworden, dat vanaf nu een plaats op de Herbergkaart verdient. Volgende keer ga ik echter wel de aangeraden hoeveelheid suiker aanpassen: Nigella had het drankje mijns inziens iets te zoet gemaakt. Hieronder dan ook het recept zoals ik het de volgende keer zal gaan maken.

300 gram schoongemaakte rabarber
100 gram suiker
0,5 liter wodka

1 glazen pot met een inhoud van 1 liter
1 likeurflesje met een inhoud van 0,5 liter

Hak de rabarber in stukjes. Doe die in de glazen pot, samen met de suiker en de wodka. Schud het geheel goed en zet de pot minimaal zes weken lang weg op een koele donkere plaats. Je kunt tussendoor regelmatig even schudden, om de suiker goed op te lossen. Zeef na minimaal zes weken de inhoud van de pot en doe de gezeefde vloeistof over in een mooie likeurfles. De rabarber wordt niet verder gebruikt. Serveer in kleine borrelglaasjes.

Mariëlla

1 opmerking:

Anoniem zei

Nigella houdt erg van zoet! Ook in haar bakrecepten pas ik de hoeveelheid suiker regelmatig aan, zeg maar gerust: halveer ik de hoeveelheid suiker regelmatig.
Ariane