dinsdag 12 juni 2007

Indiase in yoghurt gemarineerde kip met kardemom en knoflook

In de ketel: Indiase kip in yoghurt gemarineerd

Onder de kurk: koele Spaanse Chardonnay/Macabeo van Castano

In de ketel: In de jaren ‘80 had ik een prachtig Engels kookboekje met Indiase recepten, een Penguin pocket (wie het nog in de boekenkast heeft, maakt mij er heel blij mee!). In de vele verhuizingen is het boekje verdwenen. Daarin stond een recept voor kip die in yoghurt werd gemarineerd, met veel kardemom en knoflook. Een subliem recept, maar helaas is het boek dus verdwenen. In de vele Indiase kookboeken die op mijn pad kwamen vond ik nooit ditzelfde gerecht terug. Gelukkig ben ik niet bang om vanuit mijn geheugen opnieuw een gerecht tot leven te wekken. Een gast in de herberg wenste wel kip te eten, maar niet de kip met citroen en rozemarijn die op het menu stond, omdat hij een bepaalde wijn had uitgekozen die hij graag met Indiase smaken wilde combineren. Yoghurt is altijd op voorraad en de benodigde Indiase kruiden ook, dus gooide ik de plannen om. De waardin is streng: volgens haar is het niet goed mogelijk wijn te proeven als het eten te pittig is gekruid. Daarom liet ik cayennepeper achterwege.

Het liefst wordt de kip een nacht lang in de marinade gezet. Door het verzoek van onze klant lukte dat niet. Het bleek wonderwel te smaken zonder een nacht marineren.

Ingrediënten
1 biologische of scharrelkip of vier poten
4 dl. volle yoghurt
2 theelepels kurkuma
2 of 3 tenen knoflook, uitgeperst
5 theelepels gemalen kardemom
2 theelepels gemalen koriander
snufje gemalen komijn
2 theelepels zwarte peper, of meer naar smaak
1 theelepel zout
8 kardemompeulen en twee uien, in kwarten gesneden
fijngesneden korianderblad of peterselie

Lekker met aardappelen, rijst of naan

* Maak de marinade door de yoghurt te mengen met de knoflook, de specerijen en het zout.
* Leg de kip een aantal uren in de marinade, keer en begiet hem regelmatig. Geen tijd: sla deze stap over, ook zonder marineren is dit gerecht lekker.
* Verwarm de oven voor op 190 graden.
* Stop de buik van de kip vol met de ui en kardemompeulen en giet er een paar lepels marinade bij.
* Leg de kip op een braadslee of grote ovenschaal.
* Leg eventueel aardappelen om de kip heen, die zijn ingesmeerd met wat olie. Kook anders rijst, een half uur voordat de kip uit de oven komt, of serveer er naan bij.
* Begiet de kip met een paar lepels marinade en braad hem 20 minuten.
* Keer de kip en begiet hem weer.
* Herhaal dit tot de kip gaar is, dat zal ongeveer tussen een en anderhalf uur zijn.
* Dien de kip op met verse fijngesneden korianderblad of peterselie.

Ariane

Onder de kurk: Helaas was ik dit weekend niet in de Herberg aanwezig, dus ik weet niet precies wat die gast nu precies wilde drinken bij deze kip. Ik vermoed dat hij een koele witte wijn had, een fles Chardonnay misschien, uit Californië of misschien de Languedoc. In ieder geval eentje die op hout gerijpt had, maar wel subtiel. Sommige van die Chardonnay’s kunnen overkomen alsof erin gesopt is met zakken vol eikensnippers… (wat overigens ook daadwerkelijk gedaan wordt bij veel goedkope Chardonnay).

Zelf zou ik er een Spaanse witte bij aanraden, een assemblage van chardonnay en macabeo, van het huis Castano. Simpel, maar heerlijk bij deze kip met yoghurt. Yoghurt is een lastig ingrediënt, maar zo te zien heeft de kok er een heerlijk romig geheel van gemaakt. En dan gaat zo’n Chardonnay of Chardonnay-mengsel uitstekend! De Chardonnay/Macabeo is hier te verkrijgen.

Mariëlla

Geen opmerkingen: