vrijdag 3 juli 2009

Druivenbladwijn

Omdat ik had gehoord dat je van druivenblad een goede witte wijn kunt maken besloot ik vorig jaar om dat eens te proberen. Helaas werd dat een mislukking. Het recept dat ik gebruikte was blijkbaar niet geschikt voor ons druivenras. Een beetje wijndrinker weet dat er enorme verschillen zijn tussen druivenrassen. Dat geldt hoogstwaarschijnlijk ook voor het blad. De wijn die ik maakte was dun van smaak en zuur. Na eerste heveling was de smaak wat verbeterd, maar niet goed genoeg. En tot overmaat van ramp is hij uiteindelijk bedorven en door de gootsteen gespoeld.


Langs het overdekte deel van het terras groeit een druif. Inmiddels is het alweer tijd voor de eerste snoei, een druif is een enthousiaste groeier. Dit jaar wilde ik weer druivenbladwijn maken, maar nu volgens mijn eigen recept. Ik wil gewoon de basiswijn gebruiken die ik ook voor vlierbloesem en walnoten heb gebruikt. Ik verzamelde een emmer vol jong blad en ranken en ging aan de slag.


Het blijft natuurlijk spannend of dit wel het goede recept is, maar ik houd onze gasten op de hoogte.















  • Kook ca. 7 liter water en los daarin 2 kg suiker op.
  • Overgiet de bladeren hiermee (kokend heet!), dek goed af met een doek en laat 24 uur staan.
  • Zeef de bladeren uit de vloeistof.
  • Voeg 500 gram gehakte ongezwavelde rozijnen toe, wijngist, het sap van 4 citroenen en 2 sinaasappels, 6 gram gistvoeding, 6 gram vitamix.
  • Giet het geheel in een gistingsfles en sluit af met een waterslot.
  • Hevel af als de laag gist op de bodem een of twee centimeter is. Soms is dat na een week al nodig, soms kun je enkele weken wachten.

3 opmerkingen:

Rinus zei

Ik zocht een recept voor druivenbladwijn en heb het nagemaakt zoals je vermeld. In een tijd van 7 weken (ik was op vakantie) hebben wij geproefd en het resultaat is verbluffend. Het is een droge wijn, zo droog krijg ik mijn eigen wijnen niet. (zelf maak ik wijnen van Mispels, appels, bessen, vlierbloesem en vlierbessen). Ik zoek nu naar een methode de citroensmaak van de druivenbladwijn ondergeschikt te maken, waarschijnlijk de hoeveelheid druivenblad en ranken te vergroten. Ben benieuwd op een reactie. Rinus

Anoniem zei

Je kan in plaats van citroenzuur ook werken met wijnsteenzuur. Dit zal de zuurdolinantie wellicht verminderen. Misschien kan je ook de druivenbladeren een tijdje laten meegisten? Ik ga dit alvast proberen.

Anoniem zei

Druivenbladeren in een emmer, kokend heet suikerwater erover gieten. Theedoek of ouderwetse luier erover. Na dag gist, gistvoeding en een beetje thee en dagelijks twee keer omroeren. Een week later de bladeren eruit zeven en er blijft een heldere gistende massa over in een mandfles met waterslot die na een maand of vier, na een paar keer hevelen, zes een lekkere wijn is. Lekkerder dan vlierbloemenwijn en ook helder, zonder stuifmeeel en andere bloemresten in vlierbloemenwijn.