zaterdag 13 december 2008

Cranberrykaneeltaart uit de knipselmap

Als kok van de Herberg heb ik de perfecte smoes om leuke kookboeken en –spulletjes te verzamelen. En dan nog kan ik het niet laten om ook nog kookboeken uit de bibliotheek te lenen en daaruit weer recepten over te nemen. Dus tussen de kookboeken op de plank staan ook mappen met knipsels en briefjes waarop ik recepten heb overgeschreven. Een ervan was een recept voor een cranberry-kaneeltaart. Het recept viel me op omdat je niet veel gebakrecepten met cranberry tegenkomt. Bovendien was het deeg heel verrassend, niet het gebruikelijke korstdeeg of cakedeeg maar een vrij zacht boterdeeg dat in de vriezer moet en daarna geraspt. Alleen daarom al wilde ik het maken. Het levert een heerlijke brosse kaneelkruimeltaart op, gevuld met cranberry-sinaasappelmoes.
Dit is vanwege de cranberry’s een echt seizoensrecept en daarom was ik het alweer bijna vergeten, tot ik laatst het briefje met recept weer tegenkwam in mijn map. Ik maakte het als dessert voor een familiediner in de Herberg. En weer was ik aangenaam verrast. Dus stamgasten, kom deze taart proeven!
Het recept heb ik gevonden in het boek “zin in taart” van Maxime Clark, maar ik heb er een eigen draai aan gegeven: veel meer cranberry’s en kaneel en een nog iets brosser kruimeldeeg door het niet te koelen maar in te vriezen voordat het verwerkt wordt.

Nodig:
2 zakjes cranberry’s (totaal 700 gram)
2 sinaasappels, rasp en sap
125 gram suiker
250 gram zachte boter
50 gram suiker
2 eetlepels milde olie (zonnebloemolie of hele milde olijfolie)
1 zakje vanillesuiker
1 ei
450 gram gezeefde bloem
1 theelepel bakpoeder
zout
2 theelepels kaneel (desgewenst speculaaskruiden)

· Kook de cranberry’s met de suiker en sinaasappelsap en –rasp tot moes in een kwartiertje
· Roer de boter en de 50 gram suiker zacht, voeg bloem, kaneel, vanillesuiker, zout en ei toe, meng dit goed
· Vorm twee langwerpige worsten van het deeg (of een andere vorm die je goed kunt vasthouden, je moet het straks raspen)
· Doe het deeg twee uur in de vriezer
· Haal het deeg uit de vriezer
· zet de oven aan op 150 graden
· rasp de helft met de grove rasp boven een springvorm (houd de andere helft zo lang mogelijk koud)
· Spreid de cranberrymoes uit over de kruimels
· Rasp de rest van het deeg
· Bak de taart een uur en een kwartier tot anderhalf uur op 150 graden
· Eventueel bestrooien met poedersuiker

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Mijn zoon heeft mij verast met zelf geplukte cranberry's. Ik heb ze ingevroren en wil deze taart maken voor mijn verjaardag.

Mijn vraag is doe ik kaneel in het deeg of bij de vruchten? En de olie is die om de springvorm in te vetten of moet die door het deeg?
Alvast bedankt oor je reactie
Carla

Anoniem zei

zend je antwoord naar alrac282@hotmail.com
hartelijk bedankt en ik hoop dat je mij voor woensdag kan terug mailen.
Carla