donderdag 8 maart 2007

Koken uit de groentetas II

Om inspiratie op te doen voor het koken met bijvoorbeeld een groentetas van Odin, deze week nogmaals wat suggesties.

Deze week is de oogst weer heel anders: sjalotten, venkel, spruitjes, witlof en broccoli.

1. Bij de aanblik van die mooie witte stronkjes lof moet ik even nadenken. Soep (op zijn Vlaams), ovenschotel met ham en kaas, roergebakken of toch rauw in een salade met fruit? Ik kies voor het laatste. Ik maak daarvoor altijd een dressing van half yoghurt, half mayonaise of een magerder variant daarvan. Deze smaakt met het fruit in de salade lekker met wat kerrie.

2. De sjalotten gebruik ik in een stoofpotje van kipfilet met tomaten, opgediend met verse tagliatelli.

3. Venkel is een geweldige groente, die eigenlijk in van alles en nog wat te verwerken is. Ik besluit een ovenschotel met pasta en gegratineerde kaas te maken. De venkel wordt van te voren gebakken, zodat hij gaar in de ovenschotel gaat, bovenop de gekookte pasta. Hier overheen komt een laagje geraspte kaas. Ideaal voor de herberg, waarin de koelkast altijd nog overgebleven stukken kaas van de dessertplankjes liggen. Probeer eens chaumes, blauwe kaas, brie, cheddar, gruyère, waarschijnlijk maakt de venkel met alle kaassoorten vriendjes.

4. Spruiten zijn een veelbesproken groente. Vies of juist lekker, en om die reden zijn er bijzonder veel leuke recepten te vinden voor deze leuke poppenkooltjes. In de herberg verwerken we ze vaak in een stevige stamppot of een soep met kaas, maar vandaag heb ik zin om ze te roerbakken. Kook of smoor ze van te voren een minuut of 8, dan zijn ze gaar genoeg om gebakken te worden. Spruiten laten zich geweldig combineren met allerlei oosterse smaken. Ik kies vandaag voor paprika, taugé en cashewnoten. Roerbak de spruiten (eventueel gehalveerd) met de fijngesneden paprika. Voeg dan de taugé toe en schep dit even om. Maak het geheel op smaak af met oestersaus en cashewnoten. Goed te combineren met mie, pasta of rijst.

5. Broccoli is ook een heerlijk veelzijdige groente. Smaakt prima in een rijstgerecht met ui, paprika, tonijn, tomaat. Is erg lekker als soep, met gerookte kip of gerookte vis erdoor. Ik besluit dit keer voor een eenvoudig ovengerecht. Maak aardappelpuree, leg de gare broccoli daarbovenop, bedek de schotel met een laagje geraspte kaas en wat uitgebakken spekjes, blokjes ham, salami of chorizo en gratineer het geheel even onder de gril, of zet de schotel 20 tot 30 minuten in een hete oven.

Ariane

Geen opmerkingen: