woensdag 20 mei 2009

Stoofschoteltje met snijbonen, hamlappen en salie

Ik ben dan wel kok, maar vlees blijf ik lastig vinden. Het liefst maak ik stoofvlees, vlees uit de oven, van de grill of juist iets snels in de koekenpan. Hamlappen is helemaal zoiets moeilijks, wat maak je daar nou mee? Jarenlang kende ik alleen het recept uit een oude AH advertentie, hamlapjes met gember, komijn, sperciebonen en de rest weet ik niet meer. Lekker recept, en inmiddels maak ik er mijn eigen variaties op. Deze is er eigenlijk ook eentje, al valt hij bijna in de categorie "kip uit de oven" maar dan met rundvlees en klaargemaakt in de stoofpan...." (grapje van echtgenoot Bart).

Nodig voor vier personen:

500 gram biologische hamlappen
300 gram snijbonen
1 wortel of peen
1 ui
2 tenen knoflook
4 blaadjes verse salie (en ach, tijm of rozemarijn zullen ook een lekker potje opleveren...)
olijfolie, zout, peper
scheutje wijn of water
  • Snijd de hamlappen in grote dobbelstenen.
  • Snijd de groenten in kleine stukjes.
  • Fruit de uien een paar minuten met de knoflook in olijfolie.
  • Voeg het vlees toe, roerbak een minuut of acht.
  • Doe de rest van de groenten en de salie erbij en laat het geheel op een laag vuur met een scheutje wijn of water langzaam garen. Dit duurt ongeveer een kwartier, maar mag ook langer opstaan.

Geen opmerkingen: