vrijdag 29 mei 2009

Tijd om te hevelen

Om de twee maanden is het tijd om alle wijnen die nog staan te gisten over te hevelen in een schone fles. Naarmate wijn verder uitgist neemt de helderheid toe. De fruit- en gistresten zakken naar de bodem en gaan uiteindelijk de smaak van de wijn beinvloeden. Afgelopen weekend hevelde ik dus alle wijnen die daar aan toe waren over in een schone fles. Het leuke is dat je dan ook de kans krijgt om te proeven hoe alles zich ontwikkelt.

De nieuwe "boekenwijn" is beter dan de vorige. Het is een lichtrode wijn van onder andere kers en braam. De mede die ik maakte van koudgeslingerde honing is (natuurlijk!) veel lekkerder dan die ik maakte van supermarktspul. De perzik-, ananas-, en tarwewijn smaken veelbelovend, al vond echtgenoot Bart de tarwewijn toch een stuk minder boeiend dan de rijstwijn die we al bijna twee jaar schenken bij alle aziatische gerechten in de Herberg.

Tevreden over alle schone flessen en alle geproefde wijnen heb ik hevelslang, trechter, watersloten en stoppen weer netjes opgeborgen in hun emmer met sulfietwater. Over een maand of wat is het tijd om te bottelen. Maar eerst maak ik vlierbloesemwijn.

Geen opmerkingen: